دوربین مدار بسته رنگی و مونوکروم (قسمت اول)

منتشرشده در مقالات سایت
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

دوربین مدار بسته رنگی و مونوکروم

دوربینهای مدار بسته رنگی این قابیلت را دارند تا تصاویر را به صورت تمام رنگی به مانیتورهای گیرنده ارسال نمایند البته از نظر قیمت در مقایسه با دوربین مونوکروم بسیار گرانتر می باشند ولی با این حال امروزه در نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته بسیار متداول شده است. در دوربین امنیتی به طور ویژه ممکن است این نیاز احساس شود که اشیاء و امکانات باید با دقت بالایی مورد مونیتورینگ قرار گیرند از این رو دوربینهای رنگی  وارد بازار شده اند که در شرایطی که میزان روشنایی محیط در حد پایینی باشد می تواند با جزئیات بالا تصاویر را به صورت رنگی نمایش دهد. دوربین مونوکروم که به نام های دوربین سیاه و سفید و یا B & W نیز خوانده می شوند نسبت به دوربین رنگی قیمت پایین تری دارد اما از آنجا که برای رویت در مقایسه با دوربین رنگی نیاز به روشنایی کمتری دارند در محیط هایی که روشنایی کمتر است و اشیای تیره تری وجود دارند می توان از این دوربین ها استفاده نمود. این نوع دوربین ها با توجه به اینکه از CCDهای SINGLE PLATE نیز استفاده می کنند در مقایسه با دوربین رنگی تصاویر با دقت بالاتری را ارائه می دهند.

yil9c5d0hr

شکل ظاهری دوربین مورد استفاده

در سیستم های CCTV با توجه به محیطی که نیاز است تا دوربین نصب شود می توان از دوربینی در شکل های استوانه ای،جعبه ای،دام و دام های ترکیبی استفاده نمود. دوربین دام از یک محفظه گنبدی شکل تشکیل شده اند که دوربین را در مقابل خطرات غیر جدی محافظت می کند. در درون این محفظه می توان دوربین را به صورت قابل گردش به حالت افقی یا عمودی قرار داد. در دوربین مدار بسته دام ترکیبی بخش های هد متحرک برای چرخش به صورت افقی و یا عمودی، موتور محرک لنز و خود دوربین هر یک در بخش های جداگانه ای درون محفظه در برگیرنده دوربین قرار دارند. محفظه به طور کامل طراحی شده است که صدای ناشی از حرکت دوربین را به حداقل می رساند.

DOME

منبع تغذیه سیستم های AC MAIN SYSTEM

در صورتی که از منبع تغذیه AC برای استفاده از سایر امکانات مانند کاور نیز استفاده شود هزینه نصب منبع تغذیه کاهش می یابد. 24V AC SYSTEM این حالت هزنیه تمام شده را کاهش می دهد مخصوصا زمانی که دوربین به صورت ترکیبی با کاور و هدهای چرخاننده افقی و عمودی متصل شده باشد.

XFTH

12 V DC SYSTEM

از مهمترین مزیت های استفاده از این روش در این است که با توجه به اینکه منبع تغذیه مستقیما به دوربین متصل می شودو تغذیه هماهنگ کننده سیگنال های ویدئویی از این منبع تغذیه استفاده نمی کند امکان افت ولتاژ دراین حالت به حداقل می رسد.

SINGLE CABLE

در این روش با استفاده از یک کابل کواکسیال سیگنال ویدئویی و کابل تغذیه دوربین از یک منبع استفاده می کنند و بنابراین مقدار هزینه های سیم کشی کاهش می یابد. البته باید توجه داشت که برای مسافت های طولانی نباید از این روش استفاده نمود و همچنین دوربین مختلف از سازندگان متفاوت را نمی توان با این روش به یکدیگر مرتبط نمود.

600962 BB 00 FB.EPS 1000

کارایی دوربین ها

مهمترین انتظاراتی که از یک دوربین مدار بسته می رود وضوح دوربین و میزان روشنایی تصاویر ارائه شده توسط آن است.منظور از وضوح در واقع کمیتی است که نشان می دهد تصویری که توسط دوربین ارائه است تا چه مقدار شفاف و خوانا است. وضوح دارای دو شاخص افقی و عمودی است منظور از وضوح افقی تعداد سیاه و سفیدی عمودی است که با چشم به راحتی می تواند از تصویری که توسط دوربین تهیه شده است دیده شود. دوربینی که در بحث امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند دارای وضوح افقی بین ۳۳۰ تا ۴۸۰ می باشد. در صورتی که وضوح بالاتری مورد نیاز باشد، دوربین CCD با وضوح افقی بالاتر از ۶۰۰ خط باید مورد استفاده قرار گیرد. در مقابل منظور از وضوح عمودی تعداد حداکثر خطوط افقی است که می تواند دوربین برای تهیه تصویر از آن استفاده نماید. مقدار این وضح با توجه به سیستم اسکن مورد استفاده PAL,SECAM,NTSC می تواند بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ خط باشد.

حداقل میزان روشنایی تصاویر در واقع حداقل چگالی نوری است که از شی مورد نظر باید تابیده شود تا دوربین مداربسته بتواند از آن تصویر مناسبی ارائه دهد. واحد سنجش روشنایی برحسب لوکس است و هر لوکس در واقع میزان روشنایی یک متر مربع از سطحی است که شدت ونوری برابر ۱ لومن بر آن تابیده شود. به صورت تجربی می توان گفت که روشنایی یک لوکس میزان نوری است که از یک شمع در فاصله یک متری دیده می شود.

فن آوری های مورد استفاه در دوربین امنیتی

تصحیح نور پشتی: در صورتی که پنجره یا منبع نوری پرقدرتی در زمینه تصویری که دوربین ارائه می دهد قرار گیرد تصحیح این نور در دوربین مدار بسته ممکن است باعث شود تا موضوعاتی که در مقابل این منبع نوری قرار گرفته اند بسیار تاریک و حتی غیرقابل تشخیص گردند. از این رو فناوری BLC در دوربین مجهز به این فناوری باعث می گردد تا اشیاء مقابل منابع نوری با دقت کفی و وضوح مناسب تولید شوند.

BLC

WIDE DYNAMIC RANGE

در حالی که فناوری BLC باعث می شود تا اشیای تیره موجود در تصاویر واضح تر گردند فناوری WDR در دوربین ها سبب می شود تا در صورتی که در محل تصاویر تیره و روشن وجود داشته باشد وضوح هر یک از این اشیاء متناسب با یکدیگر و به صورت کاملا مشخص از هم تشکیل گردد.

WDR12345

تقویت کردن تصویر IMAGE ENHANCER

این فناوری سبب می شود تا در تصاویر تولید شده لبه های اشیا مشخص تر شوند و در تصاویر ارائه شده اشیا کاملا متمایز از یکدیگر به نظر آیند.

بالانس سفیدی تصویر

AWB123589

در صورتی که شعله یک شمع را در مقابل یک دوربین ببینیم مشاهده می شود که نقاط سفید رنگ شعله به صورت آبی کم رنگ و نقاط کم دماتر در شعله به رنگ زرد مایل به قرمز دیده می شود در صورتی کخ در واقعیت اینگونه نیست و یا زمانی که رنگ لباس های اشخاص در دوربین مشاهده شود دیده می شود که رنگ آنها در محیط درون اتاق با محیط خارج از اتاق که نور بیشتری در آن است تقاوت پیدا می کند اما در چشم انسان این اتقاق نمی افتد. دلیل این امر در این است که چشم انسان رنگ سفید موجود در محیط را متناسب با درجه حرارت رنگ سفید موجود در محیط تشخیص می دهد. این فناوری که در دوربین مجهز به AWB استفاده می شوند باعث رفع این مشکل در تصاویر به دست آمده از دوربین می گردد و تصاویر با رنگ های واقعی تری متناسب با درجه حرارت رنگ سفید موجود در محیط می دهد.

ادامه مطلب در قسمت دوم

 

خواندن 2365 دفعه

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
شما اجازه ویرایش یا ارسال نظر ندارید.

دفتر مركزى شركت آراد تصوير

آدرس:تهران ،خیابان ولی عصر بالاتر از میدان ولی عصر،خیابان فرشید ، پلاك ٨ ، طبقه ۳ ، واحد۱۵

شماره تلفن های: ۸۸۸۰۶۹۵۰ - ۸۸۹۸۶۲۲۸ - ۸۸۹۸۶۲۲۷ - ۰۲۱ 

با ما در تماس باشید

نظر کاربران

  • انتشارات نشر جنگل

    شرکت آراد تصویر دوربین های با کیفیتی برامون نصب کردند که هم قیمت خوبی داشت وهم از خدمات خوبی برخورداره خواستم تشکری کرده باشم.
  • داروسازی بهوزان

    دوربین هاتون خیلی خوب بود از نصب سریع و خوبتون ممنونیم.
  • هواپیمایی قشم

    پس از کلی جستجو شرکت آراد تصویر رو پیدا کردیم و با خرید دوربین هامون از این شرکت و عملکردش راضی هستیم.
  • ایران بورچین

    با اونکه یکسال از نصب دوربین هایی که برامون نصب کردید میگذره اما هنوز کیفیتش مثل روز اولشه خواستم تشکری کرده باشم.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4